Základní škola a mateřská škola Chornice, okres Svitavy

Charakteristika školní družiny

Výchovně vzdělávací činnost ŠD je realizována podle školního vzdělávacího programu „Hrou k poznání“ se zaměřením na ekologickou výchovu a výchovu k aktivnímu způsobu života. ŠD realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost mimo vyučování. Činnosti se prolínají formou pravidelných nebo příležitostných aktivit z oblasti vzdělávací, odpočinkové, relaxační a zájmové činnosti. ŠD rovněž umožňuje žákům, po dohodě s rodiči, přípravu na vyučování. Činnosti se řídí specifickými pravidly pedagogiky volného času.

1. Charakteristika budovy, okolí školy, školní jídelny

ŠD je součástí ZŠ a MŠ Chornice, nachází se v samostatné místnosti budovy prvního stupně. Budova školy je umístěna ve středu obce u frekventované silnice. I přes její umístění máme blízko do přírody. ŠD může pro své činnosti využívat velké sportovní hřiště za budovou školy a také relaxační areál v prostorách před budovou KD v Chornicích. Obojí je v bezprostřední blízkosti školy. Poměrně velkou nevýhodou je značná vzdálenost prostor ŠD od školní jídelny, která je umístěna v jiné budově školy, vzdálené cca 1km od budovy prvního stupně. Družina musí přecházet do jídelny za každého počasí. Ve školní jídelně je zajišťováno každodenní stravování i pitný režim žáků.

2. Umístění a vybavení ŠD

ŠD je umístěna v samostatné prostorné místnosti. V ní je 1. oddělení školní družiny. 2. oddělení je umístěno odpoledne v učebně prvního stupně. Součástí prostor náležejících k ŠD je sociální zařízení a dostatečně velká šatna.

 

Podmínky výchovně vzdělávací činnosti

1. Věcné podmínky

2. Psychosociální podmínky v ŠD

3. Provoz ŠD, počet oddělení

4. Denní skladba zaměstnání

5. Personální zajištění

6. Spolupráce s rodiči, MŠ a ostatními subjekty

7. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Charakteristika vzdělávacího programu

1. Vzdělávací cíle

2. Vzdělávací a výchovné oblasti

3. Klíčové kompetence

Dlouhodobý proces, souhrn vědomostí, dovedností a postojů, které žáci získávají v průběhu několikaleté docházky do školní družiny. Prolínají se všemi zájmovými činnostmi školní družiny.

Kompetence k učení:

Kompetence k řešení problému:

Kompetence komunikativní:

Kompetence sociální a interpersonální:

Kompetence činnostní a občanská:

Kompetence k trávení volného času:

 

Evaluační systém

 

Plán zájmového vzdělávání a činností

1. BLOK PODZIM září, říjen, listopad

ZÁŘÍ: ŠKOLA A MY

- seznámení se školou, družinou, školní jídelnou, seznamovací hry, pomoc starších žáků mladším, kultura stolování, správné hygienické návyky, znalost bezpečné cesty do školy a zpět, vlastní výzdoba družiny, péče o pěkné prostředí.

Náměty činností: stolní a společenské hry, seznamovací hry, družinová výstava ovoce- zdravé stravovací návyky, „Bramborová štafeta“- sportovní a pohybové hry na hřišti, pozorování změn v přírodě, sběr přírodního materiálu pro pozdější využití, práce s knihou a dětskými časopisy, využití školní knihovny- půjčování knížek, opakování známých písniček, hra na orff. nástroje, pohybové hry s hudbou, hra „na tělo“.

„Patříme k sobě“- tematické výtvarné práce- otisky rukou, kresba křídovými a voskovými pastely, práce s modelovací hmotou a přírodním materiálem, didaktické hry, soutěže a kvízy s náměty podzimu, relaxační cvičení, cvičení s hudbou, základy jógy.

ŘÍJEN: PUTOVÁNÍ S DRAKEM PAPÍRÁKEM

- seznámení s drakem Papírákem, poznávání barev a vůní podzimu, sběr přírodního materiálu (listy, větvičky, kaštany, kameny…), práce se suchými květinami- dekorace, aranžování, výzdoba družiny a prostor školní chodby, návštěva MŠ s menšími žáky- společné hry, výroba drobných dárečků.

Náměty činností: námětové a motivační hry, práce s polytechnickými stavebnicemi, hry, kvízy a hádanky, pohybové hry a soutěže na hřišti a v tělocvičně, „Letecký den s drakem Papírákem“- štafetové a závodivé hry, společenské hry a soutěže, poznávání přírody, pozorování změn počasí, práce na polích a zahradách, základy ekologického myšlení- ochrana přírody, nácvik nových písniček, pohybové hry s hudbou, výroba draků- práce s temperovými a vodovými barvami, lepenkou a barevným papírem, výroba dekorací do oken školy-výtvarná soutěž, práce s moduritem a keramickou hlínou- Ježek, využití přírodního materiálu-výroba zvířátek, náhrdelníků, práce s vlnou a provázkem, příprava na vyučování- didaktické hry a soutěže s podzimní tematikou.

LISTOPAD: Z POHÁDKY DO POHÁDKY

- práce s knihou, využití DVD- klasické pohádky, poslech a dramatizace pohádek, výroba kulis a různých druhů loutek, pozorování změn v přírodě, chování v přírodě, příprava na Vánoce.

Náměty činností: stolní a společenské hry, soutěže (piškvorky, námořní bitva), práce s polytechnickými stavebnicemi- montážní a demontážní práce, pohybové a míčové hry, gymnastika, posilovací cvičení, štafetové hry, pozorování přírody- vycházky- ukládání přírody k zimnímu spánku, výroba krmítka pro ptáky, práce s encyklopediemi, zpěv písniček, poslech, hry a písničky s pohybovým doprovodem, výroba pohádkového hradu- práce s kartonem a papírovými krabicemi- skupinová práce, výroba různých druhů loutek-marionety z plsti, maňásci z papírových sáčků, makovicové loutky- dramatizace pohádek, kresba voskovými pastely, práce s barvou- zapouštění do klovatiny- barvy podzimu, příprava na vyučování, didaktické hry, kvízy a soutěže- „Velká pohádková hra“.

 

2. BLOK ZIMA prosinec, leden, únor

PROSINEC: KRÁSA VÁNOC

- poučení žáků o bezpečnosti při zimním počasí, pozorování přírody, péče o květiny, sledování přírodovědných pořadů, práce s encyklopediemi a počítačem, seznámení žáků s vánočními zvyky a obyčeji, vánoční besídka, zdobení vánočního stromku, výzdoba školy, vánoční nálada- chování k sobě navzájem.

Náměty činností: stolní a společenské hry, námětové a motivační hry, práce s knihou, „Jak se slavily Vánoce dříve“, relaxační cvičení, jóga, cvičení s hudbou, míčové a pohybové hry v tělocvičně, za příznivých sněhových podmínek koulování, sáňkování a hry na sněhu, pozorování změn v přírodě- využití krmítka pro ptáky, práce s encyklopediemi, zpěv vánočních písní a koled, příprava vánoční besídky, „Vánoční dílna“- výroba vánočních přání, ozdob, dekorací, pečení vánočního cukroví, zdobení vánočního stromečku, výroba drobných dárků pro nejbližší, práce s bramborovými tiskátky, tisk z papírové matrice- přání k novému roku, aranžování- vánoční dekorace z přírodního materiálu, výroba svíček, didaktické hry a soutěže, příprava na vyučování.

LEDEN: NAŠE ZDRAVÍ

- opakování pravidel bezpečnosti na silnicích, prevence nemocí-ochrana zdraví, základní poznatky z poskytování první pomoci- spolupráce s ČČK v Chornicích, námětové hry- U lékaře, otužování, příprava na školní karneval a Masopust, výroba dárků k zápisu do školy, za příznivého počasí sáňkování, koulování, hry na sněhu, výtvarná zimní soutěž- sochy ze sněhu- „Králové sněhu“.

Náměty činností: hry podle výběru a zájmu žáků, práce s knihou a dětským tiskem- využití knihovny, rekreační a odpočinkové hry, hry na sněhu, stavby ze sněhu, míčové a pohybové hry v tělocvičně, pozorování přírody- přikrmování ptactva, péče o květiny, beseda ČČK- základy první pomoci s názorným předvedením krizových situacích, prevence nemocí, chování u lékaře, výroba masek na karneval- práce s vlnou, kartonem, papírem, plstí, výtvarné sochařské soutěže ze sněhu, zimní sportování- tematické kresby, papírové koláže, opakování lidových písniček, vyprávění z dějin hudby, poslech skladeb, pohybové hry s hudebním doprovodem, příprava na vyučování, didaktické hry, písemná příprava,

ÚNOR: MASOPUST

- příprava masek a výzdoby na „Masopustní rej“- využití netradičních výtvarných technik a pracovních postupů, výuka tkaní na stavu, seznámení s vázáním uzlů, technika Macramé, tvorba z různých materiálů, pozorování přírody- vycházky, využití počítačů- vzdělávací programy- příprava na vyučování, pohybové aktivity venku i v tělocvičně, správné chování na veřejnosti, kultura stolování.

Náměty činností: stolní a společenské hry, přebor družiny- Dáma, Člověče, nezlob se, cvičení s hudbou, relaxace, jóga, filmy a pohádky pro děti- DVD a video, četba s knih a dětských časopisů, pohybové aktivity venku, hry v tělocvičně- obratnost, síla, vytrvalost, štafetové a závodivé hry, pozorování změn v přírodě, vycházky do větrolamu, pozorování lesní zvěře, soutěž „Gentlemani nevymřeli“ aneb jak se správně chovat, práce s kartonem a barevnými fóliemi- výroba karnevalových masek a dekorací k výzdobě školy, karneval ve škole-spolupráce s MŠ, tematické kresby- křídové pastely, práce s encyklopediemi (knihy, PC programy), tkaní na tkalcovském stavu- výrobky z vlny, vázání uzlů- výstava prací v prostorách školní družiny a školní budovy, psaní domácích úkolů, didaktické hry.

 

3. BLOK JARO březen, duben, květen

BŘEZEN: VELIKONOCE

- probouzení jara v přírodě, pozorování změn v přírodě, rozhovory o počasí, vycházky do okolí, Velikonoční dílna- výrobky spojené s velikonočními svátky, výstavka prací, tradice velikonočních svátků, písničky o jaru, sportování na hřišti-kuličky.

Náměty činností: stolní a společenské hry, montážní a demontážní práce- polytechnické stavebnice, hry podle výběru a zájmu žáků, relaxace, cvičení s hudbou, práce s knihou a dětským tiskem- vyhledávání informací o Velikonocích (knihy, encyklopedie, časopisy, internet…), pohybové hry na hřišti a v tělocvičně, míčové hry, Velikonoční dílna- zdobení kraslic- netradiční techniky, výroba závěsných dekorací, výzdoba oken školy, práce s přírodním materiálem, práce s modelovací hmotou- čapí hnízdo, výtvarné činnosti- jarní tematika, kresby tušemi, křídou, zpěv lidových písní o přírodě, o jaru, o lásce, hra na orff. nástroje, poslech, psaní domácích úkolů, didaktické hry a soutěže.

DUBEN: KRÁSY JARA

- pozorování projevů jara kolem nás, změny počasí, úklidové práce kolem budovy školy, správné oblékání- jak se mění šatník s ročním obdobím, bezpečnost sil provozu- „Dobrý chodec, dobrý cyklista“, výroba čarodějnic, jarní přírodovědné vycházky do okolí.

Náměty činností: námětové a motivační hry, práce s knihou- využití knihovny, společná četba „Povídá se, povídá“, využití hřiště ke sportovním aktivitám- atletický trojboj, míčové a pohybové hry, základy košíkové, pálkované, poznávání jarních rostlin, pozorování změn v přírodě, vycházky do okolí- sběr léčivých bylin, úklidové aktivity- úklid her a hraček v družině, úklid okolí školy, BESIP- pravidla silničního provozu pro chodce a cyklisty, bezpečnost žáků za různých situací, tematické výtvarné činnosti, rytí do voskového podkladu, kresba na textil, vosková batika, tisk barevným provázkem, příprava na vyučování, didaktické hry a soutěže.

KVĚTEN: POZNÁVEJ PŘÍRODU

- pozorování jarní přírody, počasí, práce na polích a zahradách- pěstování semínek květin a zeleniny, jarní úklidové práce, pohybové a sportovní aktivity v přírodě, oslava Dne matek- výroba dárečků pro maminky.
Náměty činností: stolní a společenské hry, pohybové hry v tělocvičně a na hřišti, hry podle výběru a zájmu žáků, pozorování změn přírody, změn počasí, poznávání rostlin, sběr léčivých rostlin, výroba herbáře, Den matek- výroba přáníček a dárků pro maminky- práce s moduritem, prostřihovánky na okna, vystřihovánky z papíru, obrázky z víček- velké nástěnné obrazy, sypané pískové obrázky, fantazijní kresby- rozfoukávání skvrn, sportovní aktivity- překážkové běhy v přírodě, míčové a pohybové hry na hřišti, příprava na vyučování, didaktické hry a soutěže.

 

4. BLOK LÉTO červen

ČERVEN: HURÁ NA PRÁZDNINY

- relaxace, aktivní odpočinek, pohybové aktivity, ekologie- ochrana přírody, celodružinová soutěž „Poznej a chraň“, třídění odpadu- srovnání-doma, ve škole, v obci, příprava na prázdniny- bezpečnost a ochrana zdraví, první pomoc, ochrana proti klíšťatům, zdravé opalování, prázdninový úklid her a hraček.

Náměty činností: hry podle výběru a zájmu žáků, práce s polytechnickými stavebnicemi, relaxace, aktivní odpočinek, četba z knih a dětských časopisů, práce s počítačem, pohybové hry s hudebním doprovodem, opakování známých písní, poslech, míčové a pohybové hry na hřišti, turnaj ve vybíjené, štafetové a závodivé hry, výroba prostorového akvária s kartonu-mořská flóra a fauna- využití přírodního materiálu, práce s papírem, srovnání života v moři a u rybníka, tematické výtvarné činnosti- prázdniny, dovolená, ochrana životního prostředí, prázdninový úklid ve školní družině, soutěžní odpoledne- oslava MDD, rozloučení se školou.

 

ZÁVĚR:

Snažíme se společně s žáky vytvářet hranice správného chování. Snažíme se dát žákům prostor pro jejich názor a řešení ve věcech, které se jich týkají. Dáváme možnost výběru, nehodnotíme osobnost žáka, ale jeho výkon. Nezbytnou podmínkou úspěšné výchovy je nejen láska, ale také respekt k osobnosti žáků, spolupráce s rodiči žáků. Přejeme si, aby z žáků vyrostli šťastní, tvořiví a úspěšní lidé, kteří budou schopni zvládat všechny životní situace. Pro rozvoj kompetencí je zapotřebí pravidelný styk s vrstevníky a dalšími lidmi. Pro život je třeba se naučit komunikovat a spolupracovat s nejrůznějšími lidmi- nejen s těmi blízkými a přáteli, ale i s lidmi, kteří se od nás odlišují co do schopností, temperamentu, zvyků či zájmů. Ideálním prostředím, kde se žáci tohle všechno mohou naučit je přirozená vrstevnická skupina ve školním kolektivu.

PaedDr. Zdenka Vašíčková
Ředitelka školy

 

Oficiální podobu najdete ve složce "DOKUMENTY DRUŽINY".